امیررضا کوهستانی: در دولت قبل عدالت اجرا نشد/ چه گلی بر سر تئاتر زده‌اند؟

کارگردان نمایش «دیوار چهارم» به مشکلات تئاتر خصوصی در ایران اشاره کرد و توضیح داد: دولت باید بگوید با این تئوری چه گلی بر سر تئاتر ما زده است؟! به تازگی نمایش دیگر گروه ما «هم طناب» بازبینی شد. بازبین‌ها کار ما را به لحاظ فنی قبول نداشتند اما چه دلیلی دارد بخش دولتی به خودش اجازه بدهد و در مورد مسائل فنی نمایشی دخالت کند که یک گروه تئاتری با هزینه خودش آن را تولید کرده و ریالی هم از دولت کمک نگرفته است؟!

 

کوهستانی افزود: اگر قرار است تئاتر خصوصی به اینجا برسد که هیچ سوبسیدی به گروه‌ها داده نشود و فقط دولت ممیزی کند و ایرادات فنی هم بگیرد مگر دوره قبلی چه ایرادی داشت؟!

 

کارگردان نمایش «ایوانف» با انتقاد از سیاست‌گذاری‌های بخش دولتی در زمینه تئاتر ادامه داد: کار به اینجا رسیده که گروه‌های نمایشی خودشان باید سیاست‌گذاری فرهنگی کنند! من به عنوان یک کارگردان باید برای نمایشم تخفیف دانشجویی در نظر بگیرم تا دانشجویان هزینه کمتری برای بلیت بپردازند. در این وضعیت مدیران هنری و مسئولان وزارت علوم کجای این سیاست‌گذاری قرار می‌گیرند؟!

 

وی با اشاره به طرح مباحثی درباره تئاتر خصوصی که توسط مهرداد رایانی مخصوص در برنامه تلویزیونی مجله تئاتر مطرح شده بود‌، گفت: با دیدن این برنامه خیلی متاسف شدم. آقای رایانی خیلی به تئوری تئاتر خصوصی مفتخر بود! اما خیانتی که این تئوری به تئاتر ما کرد، در هیچ دوره‌ای اتفاق نیفتاده است. این تئوری باعث شد که تئاتر ایران به چند نام تکراری محدود شود؛ چون مدیر هر سالنی به دنبال جذب تماشاگر است و هرگز در مورد نمایش‌های جدیدی مانند «هم طناب» ریسک نمی‌کند، مدیر سالن به فکر تامین هزینه‌های سالن‌اش است.

 

کارگردان نمایش «تجربه‌های اخیر» با اشاره به اقدامات گروه تئاتر «لیو» در چند سال گذشته به عنوان یک گروه مستقل تئاتری یادآور شد: این گروه به جای مدیران هنری، سیاست‌گذاری کرده استعدادهای تازه را کشف و نیروهای جوان را پرورش داده است. مدیران هنری در طول این چند سال عملا هیچ کاری در چارت وظیفه‌اشان نکرده‌اند و همه‌چیز را به هنرمندان سپرده‌اند.

 

کوهستانی که نمایشش را با بلیت 20 هزار تومانی به صحنه می‌برد تاکید کرد: اصلا دوست ندارم قیمت بلیت نمایشم 20 هزار تومان باشد. نزدیک نیمی از این مبلغ صرف هزینه روزانه تکنولوژی‌های مورد نیاز ما می‌شود. با این حال سه روز تخفیف دانشجویی گذاشتیم و تا سر خیابان تماشاگران صف بستند. این نشان می دهد دغدغه مخاطب ما قیمت بلیت است.

 

کارگردان نمایش «در میان ابرها» ادامه داد: جنس مخاطب تئاتر در این چند سال عوض شده است. کسانی به تماشای تئاتر می‌آیند که می‌توانند هزینه بالای بلیت را بپردازند. از معاون جدید و مدیر مرکز هنرهای نمایشی بپرسید چه کسی به دانشجویان تئاتر فکر می‌کند؟ دانشجویانی که نه تنها وضعیت شغل‌شان معلوم نیست، که به خاطر هزینه بالای بلیت تئاتر، حتی نمی‌توانند نمایش‌های روی صحنه را ببینند.

 

 

/ 0 نظر / 22 بازدید