نقد آری، نقد نه!

خیلی زیاد واژه­ی «نقد» را شنیده­­ایم و حتی خیلی زیاد آن را به کار برده­ایم. با این حال خیلی وقت­ها در ارائه­ی یک تعریف مشخص از آن چندان موفق نیستیم یا اگر هم موفق شدیم تعریفی ارائه دهیم، باز هم وقتی پای عمل فرا می­رسد، یک جای کار می­لنگد!

 

 

... و اما اشکال کار در کجاست؟ اشکال کار به چه کسی بر می­گردد؟

در اینجا قرار نیست ما بگوییم مقصر کیست و علت چیست. فقط می­خواهیم بگوییم بسیاری از اشکالات به شناخت اندک ما بر می­گردد.

پس بهتر است اول شناخت حاصل کنیم تا بعد بتوانیم مسلح وارد گود شویم!

 

 

آموزشگاه تئاتر آرام شهرکرد را بیشتر ما می­شناسیم. اولین آموزشگاه تخصصی تئاتر چهارمحال و بختیاری در یک محیط صمیمی و دوست داشتنی. عصر چهارشنبه 28 آبان ماه 1393، این آموزشگاه میزبانی یک کارگاه آموزشی با محوریت « نقد و جایگاه نقد در تئاتر» بود. کارگاه در یک فضای دوستانه با حضور جمعی از هنرجویان و هنرمندان تئاتر برگزار شد. «محمود رئیسی»؛ خبرنگار، عکاس، نویسنده و منتقد هنری، مدرس این کارگاه بود. کارگاه با دیالوگ شرکت کنندگان آغاز و با تعاریف و شناخت ذهنی آنان از نقد ادامه پیدا کرد. سپس «رئیسی» با اشاره به این نکته که خاستگاه نقد؛ فلسفه است و خاستگاه فلسفه هم عقل، روی این موضوع تأکید کرد که نقد یک مقوله­ی علمی است نه یک مقوله­ی شخصی و سلیقه­ای.

 

 

«محمود رئیسی» برای اینکه حرف­هایش درباره­ی نقد برای مخاطبانش با درک و فهم راحت­تری همراه باشد، در ابتدا به معرفی «تحلیل و بررسی» که برگرفته از «تأویل­ها و تفسیرهاست» پرداخت و سپس تفاوت­های آن با نقد را برشمرد.

بحث تحلیل و بررسی و سخن گفتن از تأویل­ و تفسیر، باعث شد تا ذهن بسیاری از مخاطبان کارگاه نسبت به این مقوله روشن­تر شده و به درک بهتری از نقاط اشتراک و تفاوت این دو برسند.

رئیسی آن­گاه به معرفی انواع نقد پرداخت، از نقد معنایی و اجتماعی گفت تا نقد تاریخی و روانشناسی. هرکدام از انواع نقد خودش جای بحث و گفتگوی بسیار داشت که سعی شد در حد و اندازه­ی این کارگاه جرعه­ای از هریک نوشیده شود. جرعه­ای که در قالب یک مثال عینی، بهتر و واضح­تر عیان شد.

 

 

«رئیسی» کلامش را در مورد شناخت بهتر نقد و انواع آن با نگاهی به نمایش «خانه­ی پدری در قبرس» به نویسندگی و کارگردانی «رضا ولی­پور دهکردی» ادامه داد. «رئیسی» از زوایای مختلف به این اثر نگاه کرد و نظرات گوناگون را در قالب صورت­های مختلف نقد و واشکافی کرد. حاضران در جلسه هم اما بیکار ننشستند و هرکدام در این بخش دیالوگ­های دو طرفه­ای را با مدرس کارگاه برقرار کردند و حرف­هاشان را بیان کردند.

کارگاه به لحظه­های انتهائی­اش رسید اما خبری از خستگی نبود. می­شد انرژی مضاعفی را در چهره­ی تک تک حاضران دید. انرژی که در انتهای کار با مثالی در خصوص خلق یک لحظه­ی دراماتیک، افزون­تر شد. مثال ساده بود و راحت. نسبت شما با لیوان آب روبه رویتان چیست؟ راستی نسبت شما با نقد چیست؟ شما چه می­گوئید؟ نقد آری؛ یا نقد نَه؟!!

 

شمس­الدین آل معصوم

/ 1 نظر / 92 بازدید
آموزش آنلاين رايگان

داشتم سايت هاي آموزشي رو سرچ مي کردم يک سايت آموزش آنلاين پيدا کردم که به نظرم جذاب اومد. توش کلي دوره هاي رايگان بود.لينکشو براتون گذاشتم. http://cetkaacademy.ir/ آموزش آنلاين رايگان