یک اداره کل برای تسلیت گفتن به هنرمندان زیاد نیست؟!

 رضا خمسه‌ای، هنرمند پیشکسوت خیمه‌ شب‌بازی هم نوبت رفتنش رسید که از این دیار بگذرد و با پیام تسلیت معمول راهی قطعه هنرمندان شود، تا مثل همه هنرمندانی که این دو سال اخیر درگذشته‌اند، یک پیام ـ اندکی کوتاهتر یا بلندتر ـ همراه آخرین خاطراتش باشد و قادر آشنا به وظیفه‌اش عمل کند...

رضا خمسه‌ای، یکی دیگر از هنرمندان پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی ایران، جان به جان آفرین تسلیم کرد تا خیمه‌شب‌بازی نیز شرایطی مشابه سیاه بازی یابد و این عرصه‌ها یک به یک خالی از پیشکسوتان شود؛ اما در مقابل این اتفاق، چه واکنشی از سوی متولیان امر دیده‌ایم؟

«قادر آشنا»؛ اگر این کلید‌واژه را در موتورهای جستجو‌‌ رها کنید، بیش از خبری، پیام خواهید یافت. پیام به افتتاحیه‌ها، اختتامیه‌ها و بیش از همه، پیام تسلیت هنرمندان و البته کمترین جست‌و‌جو‌ها درباره اتفاقات نادری همچون تأمین آتیه هنرمندان پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی است؛ کاری که طبیعتاً از شرح وظایف این نهاد به دور نیست. 

با این حال، دست‌کم در دو سال گذشته، بیشترین تلاشی که از آشنا دیده بوده‌ایم، ملاقات با پیشکسوتان بستری و رفع مشکلات بیمه‌شان بوده و ظاهراً حوزه هنرهای نمایشی حداقل در هجده ماهی که آشنا مدیریتش را بر عهده داشته، بیش از هر مسأله‌ای، با مرگ هنرمندان درگیر بوده است! هنرمندانی که بسیاری‌ از آنان در واپسین ماه‌های عمرشان با تأمین هزینه‌های دارو و درمان مواجه بودند و حداقل سعدی افشار و محمود استادمحمد در چنین شرایطی جان سپردند.
امروز نیز نوبت به رضا خمسه‌ای، هنرمند پیشکسوت خیمه‌ شب‌بازی رسید که از این دیار بگذرد و با پیام تسلیت معمول، راهی قطعه هنرمندان شود، تا مثل همه هنرمندانی که این دو سال اخیر درگذشته‌اند، یک پیام ـ اندکی کوتاهتر یا بلندتر ـ همراه آخرین خاطراتش باشد و قادر آشنا به وظیفه‌اش عمل کند و بدین شکل غریبانه یکی از آخرین نمادهای خیمه شب بازی ایران بدرود حیات گوید تا این پرسش پیش آید که حقیقتاً یک اداره برای تسلیت مرگ هنرمندان زیادی نیست؟! 

خوشبختانه مدیر مرکز هنرهای نمایشی در پاسخ به این که کارکرد مرکز هنرهای نمایشی را در دوران مدیریت خود چگونه ارزیابی می‌کند، گفته است: «باید سیاست‌های معاون جدید مشخص شود. دوست ندارم با صحبت در این رابطه برداشتی به اشتباه انجام شود زیرا قصد تحمیل خود را ندارم‌» و از این منظر انتظار می‌رود، شاهد استقرار چهره‌ای در این مسئولیت باشیم که وزن بیشتری به این حوزه ببخشد و فعالیت‌های صورت پذیرفته بیشتر در حوزه پیام تسلیت و برنامه‌های روتین نظیر جشنواره‌ها متبلور نشود. 

البته نمی‌توان قادر آشنا را نیز چندان مقصر دانست. متأسفانه با سیاست‌های شاه آبادی معاون پیشین وزیر فرهنگ و ارشاد، ثبات در اداره هنرهای نمایشی چندان معنا نداشت و تا پیش از انتصاب قادرآشنا در فروردین ۱۳۹۱، حسین مسافرآستانه مدیر اسبق مرکز هنرهای نمایشی در شهریور ماه ۹۰ استعفا‌ کرده بود و این اداره تحت سرپرستی محمد دشت گلی اداره می‌شد و بنابراین نهادی که مدت‌ها بلاتکلیفی را تجربه کرده، نمی‌تواند ساختار جدی داشته باشد. 

انتظار می‌رود، سرعت تغییرات مدیران زیرمجموعه وزیر فرهنگ و ارشاد در راستای هماهنگ شدن تیم مدیریتی و اجرایی این نهاد با سرعتی بیش از انتصاب معاون فرهنگی صورت پذیرد و در هفته‌های پیش روی، مدیری ‌نمانده باشد که در بلاتکلیفی باشد. همچنین این امید می‌رود که برای هنرمندان پیشکسوت، رویکردی عملی‌تر از بیمه طلایی که شبیه شوخی است، در نظر گرفته شود و دست‌کم کهنسالان این عرصه در واپسین سال‌های عمرشان، اسیر چنین مسائل بدیهی نباشند.

 «تابناک»

 

/ 0 نظر / 41 بازدید